Monday 2 April 2012

fakta oh fakta


FAKTA MENARIK:

Fakta 1 : Cheetah adalah dari keluarga kucing. Cheetah merupakan haiwan terpantas di muka bumi. Ia boleh berlari selaju 76 kilometer sejam. Sebagai perbandingan, manusia hanya boleh berlari kira-kira 30 kilometer sejam dan kucing hanya 20 kilometer sejam.

Fakta 2 : Tanpa bantuan air liur, kita tidak dapat merasai rasa makanan.

Fakta 3: Otot yang bekerja paling pantas ialah otot di kelopak mata yang membuat kita berkedip. Kita mampu berkedip lima kali sesaat.

Fakta 4: 13% manusia di dunia ini dilahirkan kidal.

Fakta 5: Haiwan yang bergerak paling perlahan di dunia ialah Sloth. Sloth tidak boleh berjalan, berlari atau berdiri. Sloth mengambil masa hampir tiga minggu untuk bergerak sejauh satu kilometer.

Fakta 6: Lembu ialah binatang yang rabun warna. Ia akan mengejar apa-apa sahaja kain yang dikibarkan oleh matador di depannya.

Fakta 7: Paus biru ialah haiwan terbesar di dunia. Hatinya sahaja sebesar sebuah kereta dan lidahnya sepanjang seekor gajah. Namun begitu, paus biru hanya memakan tumbuh-tumbuhan yang sangat kecil termasuklah plankton.

Fakta 8: Kita akan menjerit serta merta apabila terkena benda panas atau luka kerana saraf yang membawa maklumat rasa sakit bergerak ke otak  dengan kelajuan 120 meter sesaat.

Fakta 9 : Setiap hari jantung mengepam darah seperti melakukan kerja mengangkat satu tan barang ke tingkat lima.

Fakta 10 : Sehelai rambut walaupun halus mampu mengangkat berat sebanyak tiga kilogram.

No comments:

Post a Comment